Hvordan og når skal du bytte kjede på sykkelen?
Hvor lenge et kjede varer avhenger av forholdene det brukes under. I denne artikkelen forklarer vi i detalj hvordan du kan sjekke slitasjen på kjedet, når det bør byttes, og hvordan du kan gjøre det selv.
Hvorfor er det viktig å holde øye med sykkelkjedets tilstand?
Sykkelkjeder strekker seg over tid på grunn av slitasje på leddene og pinnene som de består av, og skitt eller manglende vedlikehold fremskynder denne prosessen. Det første tegnet på et slitt kjede er dårlig girskifte og uvanlige lyder i fra kjedet når du tråkker. Å bytte et slitt kjede i tide forlenger levetiden til kassetten og tannhjulene foran, noe som betyr at du kan unngå å skifte ut hele drivverket til tider. Å sykle med et slitt kjede kan dessuten være farlig. Et slitt kjede kan hoppe av eller til og med ryke mens du sykler, noe som kan føre til fall og skader.
Når bør du bytte kjede på sykkelen?
Et hvert slitt sykkelkjede på enhver sykkel må byttes. Kjedeslitasje sikter til kjedens strekk når avstanden mellom slitte ledd øker. Kjedeutstrekking måles med et spesialverktøy. Hvis du oppdager noen av følgende tegn, bør du sjekke for kjedeslitasje:
-
Knirking, klikkelyder eller uvanlige lyder når du tråkker.
-
Kjedet hopper på tannhjulene ved kraftig tråkk.
-
Synlige skader eller sprekker.
-
Slitasje på tannhjulene, når tennene blir skarpe eller bøyde.
-
Rust eller korrosjon på kjedet, spesielt hvis det mister bevegelighet.
Tips! Hvis kjedet begynner å hoppe selv om girene er korrekt justert, må det byttes. Mest sannsynlig må kassetten også skiftes ut samtidig.
Hva påvirker kjedeslitasjen
Den viktigste årsaken til for tidlig kjedeslitasje er mangel på vedlikehold. Hvis du regelmessig renser kjedet for skitt og støv, vasker og bruker smøremiddel, vil det vare lenger. Kjedeslitasjen avhenger også av bruksforhold: sykling i gjørme, terreng eller krevende værforhold, samt kjørestilen din. Syklister har ulik vekt, sykler på forskjellige måte og skifter gir oftere eller sjeldnere. Som et resultat fører ulik kraft og belastning når man sykler til raskere eller langsommere slitasje. Derfor bør du regelmessig måle slitasjen med et spesialverktøy – en kjedemåler.
Tips! Ikke glem å holde øye med alle drivverkskomponenter og inspisere dem jevnlig for skader, hakk eller korrosjon.
Hvordan måle slitasje på sykkelkjedet
Den enkleste og mest presise måten å måle kjedeslitasje på er å bruke en spesiell kjedemåler. Å sjekke kjedets slitasje med dette verktøyet er ganske enkelt. Først fester du høyrekroken på verktøyet til kjedet, og deretter senker du kjedemåleren forsiktig ned.
-
Hvis kjedemåleren ikke går inn på siden med markering 0,75 mellom leddene, betyr det at kjedet ditt har en akseptabel slitasje og fortsatt er brukbart.
-
Hvis måleren går inn mellom leddene på siden med markering 0,75, betyr det at kjedet ditt har blitt lengre enn da det var nytt. Et kjede med slik slitasje må byttes umiddelbart.
-
Hvis kjedemåleren går inn på siden med markering 1,0, indikerer dette en kritisk strekk i kjedet, som sannsynligvis allerede har forårsaket en uopprettelig skade på tannhjulene i drivverket. I dette tilfellet er det mest sannsynlig nødvendig å bytte kjedet sammen med både kassettene og krankdrevene.
Kjedemålere fra Shimano, Pedro's, KMC, ParkTool og Unior måler kjedeslitasje ved å sjekke avstanden mellom leddene og regnes som svært nøyaktige for kjeder av alle merker og girsystemer.
Hvordan bytte kjede på sykkelen: Steg for steg guide
For å bytte det gamle kjedet trenger du:
-
Et nytt sykkelkjede som passer til sykkelen din
-
En kjedekutter som er kompatibel med kjedet din
-
Et kjedelåsverktøy
-
En dråpe olje
-
Et par hansker
Steg 1: Velg et nytt sykkelkjede
Det første du må gjøre for å bytte det gamle kjedet, er å kjøpe et nytt sykkelkjede. Det må passe til lengden og antall gir på sykkelen din. Alle sykkelkjeder er merket med hvilke girsystem de er kompatible med, samt materialet og type belegg de har. Dyrere kjeder er ofte laget av korrosjonsbestandige legeringer med spesielle belegg (f.eks. nikkel) som beskytter mot rust. De fleste sykkelkjeder passer til flere girsystemer og leveres i standardlengde, så du må justere det til sykkelen din. For å korte ned kjedet til riktig lengde trenger du en kjedekutter.
Tips! Det enkleste er å velge et sykkelkjede fra samme produsent som girsystemet ditt, siden de er utviklet for å fungere optimalt sammen med kassetten og krankdrevene. Dette sikrer jevne girskift og best mulig kompatibilitet.
Steg 2: Fjerne det gamle sykkelkjedet
Kjedet kan være montert på sykkelen på to måter:
-
Med en pinne – trenger du en kjedekutter for å fjerne leddene.
-
Med en hurtiglås (f.eks. Missing Link, C-Link osv.).
Hvis kjedet er festet med en hurtiglås, trenger du spesialtang for låsen, et kjedelåsverktøy, eller en vanlig nebbtang. Finn forbindelseslåsen, eller bruk en kjedekutter for å løsne kjedet. Fjern kjedet forsiktig for å unngå å skade tannhjulene på kassetten og krankdrevene.
Tips! Før du monterer det nye kjedet, sjekk tilstanden til kassetten og krankdrevene og rengjør dem grundig.
Steg 3: Tilpass kjedelengden
Før du monterer det nye kjedet, må du forsikre deg om at det har riktig lengde. Legg det nye kjedet ved siden av det gamle og sammenlign lengdene. Hvis det nye kjedet er lengre, kutter du det med kjedekutteren. Hvis det gamle kjedet har røket, bruker du metoden “små tannhjul” for å tilpasse lengden.
Metoden “små tannhjul”
Når du bruker metoden med små tannhjul, setter du girene foran og bak på de minste tannhjulene. Deretter legger du det nye kjedet på de små tannhjulene og fører det gjennom hele systemet. Så begynner du å trekke endene av kjedet sammen til det slutter å henge slakt nederst og strammer bakgiret. På dette tidspunktet justerer du leddene og kutter kjedet med en kjedekutter.
Steg 4: Montering av nytt sykkelkjede
Viktig! Før du monterer kjedet, sjekk instruksjonene for å se om det er spesifikke krav til hvilken side sykkelkjedet skal monteres på. Selv om de fleste kjeder kan monteres fra begge sider, er det viktig å ta hensyn til bevegelsesretningen på noen typer kjeder.
Når kjedet er tilpasset og har riktig lengde, kobler du kjedet sammen med en pinne eller hurtiglås og sørger for å følge riktig retning, men uten å låse dem helt. Drei pedalene for å sjekke at kjedet ikke henger slakt og at girskifteren strammer kjedet ordentlig. Bruk deretter en kjedekutter til å presse pinnen helt inn og bryt det av ved linjen. Hvis du bruker en hurtiglås, bruk et kjedelåsverktøy, eller hold bremsehendelen på bakhjulet og tråkk ned på pedalen. Et klikk vil signalisere at låsen er på plass.
Steg 5: Smøring og testkjøring
Vanligvis er et nytt kjede allerede smurt med fabrikkfett. Men hvis det er nødvendig, påfør ekstra smøremiddel og drei pedalene for å fordele det jevnt. Ta en kort testtur for å sjekke at drivverket fungerer som det skal.
Tips! Når du velger smøremiddel til sykkelkjedet, vurder værforholdene du skal sykle i: tørt eller vått, samt sammensetningen av smøremiddelet.
Hvis du ikke får til å bytte kjedet selv, eller hvis du ikke har tid, kan du alltid kontakte sykkelverksteder for hjelp. Kvalifiserte mekanikere hjelper deg ikke bare med kjedebyttet, men også med andre reparasjoner og vedlikehold av sykkelen. Dette sparer deg tid og sikrer at kjedebyttet eller annen service blir gjort skikkelig og på pålitelig vis.
Hvordan vedlikeholde sykkelkjedet
For å forlenge levetiden til sykkelkjedet og dermed hele drivverket, er det viktig å rense kjedet for skitt og smøre det med et spesielt smøremiddel for sykkelkjeder. Etter hver vask bør kjedet tørkes av med en klut og få tid til å tørke helt. Deretter bør det smøres med olje som passer for tørre forhold, eller olje for regnvær og terrengsykling. På nettsiden vår finner du vedlikehold til sykkel og smøremiddel til sykkel.
Tips! For å beskytte miljøet, bruk biologisk nedbrytbare rengjørings- og smøremidler. Slike produkter tilbys av merker som Muc-Off, Finish Line og Rock N Roll.
På nettsiden vår finner du et bredt utvalg av kjeder fra ledende produsenter som Shimano, Campagnolo og SRAM som lager slitesterke kjeder med høy presisjon for girskift.