Bilfritt sentrum skaper sykkelboom i Oslo – Sykkeltrafikken opp 24%
1. juli 2024 stengte Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk i forbindelse med byggingen av det nye regjeringskvartalet, en stengning som forventes å vare i tre år.
Tiltaket har medført omfattende endringer i Oslos trafikkmønster, og en markant økning i sykkeltrafikken i byens sentrale områder. |
OSLO, Norge, 06. November 2024 - Etter at Ring 1 stengte for biltrafikk i juli 2024, har Statens vegvesen og Bymiljøetaten jobbet med en rekke tiltak for å sikre framkommelighet og redusere ulemper for alle trafikantgrupper. Som følge av dette, kombinert med økt tilrettelegging for sykkel, viser tall fra Oslos sykkeltellere en vekst på 23,7 % i antall sykkelturer fra 1. September til 11. November 2024, sammenlignet med samme periode i 2023.
«I Norge har det tidligere vært en jevn økning i andelen sykkelentusiaster blant befolkningen. Under koronapandemien oppstod det en skikkelig "korona-boom" da mange nordmenn begynte å sykle. Når vi ser en økning på 23,7% i sykkelturer på høsten, forteller det oss at Oslo-borgernes interesse fortsetter å øke. Det er tydelig at summen av disse to faktorene, sammen med myndighetenes tiltak for å utvide sykkelinfrastrukturen, fører til en slik økning i trafikken... »
Michael Zamyslov, Sykkelentusiast og leder for digital markedsføring i Sykkelhub
Flere forbindelser for bedre trafikkflyt
For å avlaste trafikktrykket og sikre bedre flyt for syklister, har Bymiljøetaten blant annet etablert nye sykkelforbindelser i Løkkeveien og Dronning Mauds gate, som knyttes til den eksisterende sykkelveien over Rådhusplassen.
Stengingen påvirker hele byens trafikksystem og stiller høye krav til omlegging og tilrettelegging for alle trafikantgrupper. For å redusere ulempene stengningen av ring 1 medfører, har Bymiljøetaten iverksatt flere avbøtende tiltak. Sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate er midlertidig fjernet for å gi plass til busslinjer, mens kompenserende tiltak som den nye sykkelveien i Løkkeveien og Dronning Mauds gate bidrar til en trygg og effektiv gjennomfart for syklister.
Andelen sykkelturer i august-september i 2024 utgjorde 34,8% av årets totale sykkelturer, mot 30,1% i samme periode i 2023. Dette tyder på at tiltakene har ønsket effekt og at Oslo er på god vei til å bli en sykkelvennlig storby.
Michael Zamyslov påpeker den samme trenden og mener at den økte etterspørselen ikke nødvendigvis vil gjenspeiles i prisen:
“Myndighetenes innsats for å utvikle sykkelinfrastrukturen er tydelig overalt i byen. Veiarbeid for å legge til rette for sykkelveier og andre sykkelfasiliteter preger bybildet, og det er positivt å se at etterspørselen etter sykler fortsetter å øke. Dette skaper grobunn for et større og mer variert marked for sykkelutstyr, med flere modeller, tjenester og tilbud tilgjengelig for forbrukerne. Selv om sykkelprisene neppe vil synke på grunn av økonomiske faktorer, kan veksten i markedet bidra til å dempe prisstigningen.”
Fremtiden for sykkelbyen Oslo
For å forstå hvordan stengingen av Ring 1 påvirker reisevaner og transportmønstre, har Byvekstsamarbeidet for Oslo-området engasjert Norconsult til å gjennomføre en omfattende undersøkelse i Oslo og nærliggende kommuner gjennom 2024 til 2026.